Isnin, 18 Julai 2011

Kisah Si Kerbau,Kelawar dan Cacing!!!


Assalamualaikum w.b.t..
Hari nie aku ada kisah menarik untuk dikongsi..
kisah nie aku ambil dari buku yang aku baca..
terpulang la kowg nk baca ke x..
sb ada mesej terpenting utk disampaikan...

ok..xperlu cakap banyak..
kowg2 yang sudi baca..
baca citer nie...

kisahnya bermula..
Suatu hari Allah s.w.t memerintahkan malaikat Jibril a.s utk pergi menemui
salah satu makhluknya iaitu kerbau dan menanyakan pada si kerbau apakah dia senang telah diciptakan Allah s.w.t sebagai seekor kerbau..
Malaikat Jibril a.s segera pergi menemui si kerbau..



Di siang yang panas itu si kerbau sedang berendam di sungai...
Malaikat Jibril a.s mendekatinya kemudian mulai bertanya kpd si kerbau,
"Hai kerbau apakah kamu senang telah dijadikan oleh Allah s.w.t sbg seekor kerbau".
si kerbau menjawab,
"Masya Allah, alhamdulilah, aku bersyukur kpd Allah s.w.t yg tlh mnjadikan aku sbg seekor kerbau,daripada aku dijadikannya sbg seekor kelawar yang mandi dgn kencingnya sendiri".
Mendengar jawapan itu Malaikat Jibril a.s segera pergi menemui seekor kelawar..



Malaikat Jibril a.s mendatangi pula seekor kelawar yg siang hari itu sdg tidur bergantungan
di dalam sebuah gua...kemudian mulai bertanya kpd si kelawar,
"Hai kelawar apakah kamu senang telah dijadikan oleh Allah s.w.t sbg seekor kelawar"..
si Kelawar menjawab,
"Masya Allah, alhamdulilah, aku bersyukur kpd Allah s.w.t yg tlh mnjadikan aku sbg seekor kelawar daripada aku dijadikannya seekor cacing.Tubuhnya kecil,tinggal didalam tanah,berjalan sahaja mengunakan perutnya".
Mendengar jawapan itu Malaikat Jibril a.s segera pergi menemui seekor cacing yang sedang merayap diatas tanah..



Malaikat Jibril a.s bertanya pula kepada si cacing,
"Wahai cacing kecil apakah kamu senang telah dijadikan Allah s.w.t
sebagai seekor cacing".
cacing menjawab...
"Masya Allah,alhamdulilah aku bersyukur kepada Allah s.w.t yg telah jadikan aku sbgai cacing daripada dijadikan seorang manusia.Apabila mereka tidak memiliki iman yang sempurna dan tidak beramal soleh ketika mereka mati mereka akan disiksa selama-lamanya."

p/s=pengajaran dari cerita ini yang dapat aku kaitkan ialah sesungguhnya Allah s.w.t telah menjadikan setiap makhluknya yg berbeza2..
setiap makhluk yg diciptakan Allah s.w.t sungguh la sempurna..
kita sbg manusia harusla bersyukur kepada Allah s.w.t krna telah
dijadikan manusia yg sempurna berakal dan berilmu..
Oleh itu tanda kita bersyukur kpdnya ialah dgn beramal soleh dan ikut perintahnya..

setiap kisah ini bnyak tauladannya...
so kpd kawan2 sampai2kn lah k..
wallahualam...
Assalamualaikum..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan